A Magyar Automobil RT. , Westinghouse
-rendszer, majd a MARTA nevet viselő cé az első kifejezetten autógyártás
céljára létrehozott vállalkozás, amely alig 10 évig működött és három
tulajdonost is váltott. Megmaradását a közszállításnak tudta köszönni.
A Magyar Királyság vidéki
városainak hatodik legnépesebb városaként Aradon gyártották, ugyanis az
alföldön ott volt a legnagyobb pénzforgás, erről ír Méray -Horváth Károly
lapszerkesztő 1890-ben.
Arad városának a
tömegközlekedésének a fejlesztésére pályázatot hírdettek ki, ahol az amerikai
Westinghouse nyert. A cég azt az ajánlatot tette a városnak, hogy abban az
esetben ha a tömegközlekedési eszközöket tőlük rendelik, autógyárat építenek
Arandon. Természetesen az akkori vezetőség örömmel támogatta az ötletet és
1908-ban megalakult a ,, Magyar Automobil RT – Westinghouse rendszer,,
1911-ben Aradon 15 db
személyautót, 15 db teherautót, készítettek el, ez a teljesítmény már akkor a
várakozások alatt maradt. Később az aradi vállalkozás helyzetét nagyban megnehezítette,
hogy a Westinghouse úgy döntött, hogy felhagy a közúti járművek gyártásával és túlad
az aradi érdekeltségén.
![]() |
Marta autómobil |
1911-őszén magyar-osztrák banki
kölcsönnel megvásárolják a cég részvényeinek többségét így létrejön a MARTA –
Magyar Autómobil Társaság Arad. 1912-ben a Magyar Posta a MARTA járműveit
rendeli, 175 darab autót és buszt, majd a budapesti taxisok is előszeretettel
vásárolták a MARTA autókat.
1918-19-ben Arad felügyeletét a
szerb, majd a francia katonaság látta el,1920 ban pedig romániához csatolták, ahol
a céget egy olasz bankár vásárolta fel így jött létre a mai napig is vagonokat
gyártó Astra vállakozás, amely régen teherautókat is gyártott.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönjük az üzenetét. A megjegyzését átvizsgálás után tesszük közzé.