Nagyon fontosnak tartottuk, hogy
beszámoljunk Csibi Barna a Székelyek Világszövetsége alapító alelnökének az
utóbbi tárgyalásának eredményéről, ahogy ő mondja ,,az életművének jutalmazásáról,,.
Csibi Barnát sokan ismerhetik Székelyföldön is, mivel az erdélyi magyar média
foglalkozott vele igaz nem a jót látták benne, hanem a botránykeltőt, de vajon
ilyen ember Csibi Barna? A véleményünk szerint nem, mivel az
ő módszerével próbálja a székelységet felébreszteni, hogy nyíljon ki a csipánk
és álljunk ki a jogainkért. Véleményünk szerint Barnát nem megvetnie kellene a
székelységnek, hanem megbecsülni és elismerni azt, hogy akár a saját
szabadságát kockáztatva a székely népet az önrendelkezés útjára vezesse.
Köszönjük szépen Barna a munkádat!
![]() |
Képen Csibi Barna |
Mint ahogy olvashattuk a blogon, a román hatóságok
úgymond most adták meg neked az ,,életműdíjadat,, ezzel kapcsolatban, hogyan
gondolod mennyire volt az ítélet számodra meglepő. Tehát erre számítottál?
Sajnos számítottam a felfüggesztett börtönbüntetésre. Amilyen
hangulatban telt a másodfokú tárgyalás, amilyen ótvar utálatosak voltak a
bírák, amint vihogtak és sutyuráltak, mint a vásott kölykek, és az üggyel
teljesen párhuzamos kérdéseket tettek fel, például vagy négyszer megkérdezték,
hogy de elégettem azt a bábut vagy nem (az Avram Iancu bábura gondoltak, amit
szertartásosan felakasztottam a szeredai közterületen), nyilvánvaló volt, hogy előre
meghozott döntésről van szó. Ami felháborító, hogy a döntés kivonatának
értelmében egyetlen egy vádpontban sem adtak a védelemnek igazat, noha az
elsőfokú végzés több védekezési érvet is elfogadott. Ilyenek például a Ne bis
in idem európai jogelv, a kettős büntethetőség kizárásának elve. Két vádpont
esetében is bizonyítottam, hogy azokat a cselekményeket írásbeli
figyelmeztetéssel, illetve pénzbírsággal szankcionálták, így már egyszer
büntetve voltam értük. Az elsőfokú ítéletben ezt elfogadják, a másodfokúban
nem. A pólófeliratok ügyében is felmentett az elsőfokú ítélet, gondolom,
figyelembe vették, hogy olyan mondatokról van szó, mint például egy
magyarországi párt neve, vagy a magyar himnusz első sora, vagy Wass Albert
idézet, valamint azt is, hogy a kereskedelemben ezeket a feliratos pólókat
nagyon sokan árulják, Korondon, Farkaslakán például, vagy azt, hogy hasonló
feliratos pólók esetében más személy ellen, noha a rendőrség kezdeményezett
eljárást, az ügyészség lezárta azt, és a pólókat visszaszolgáltatta. Másodfokon
ezt is elkaszálták.
Mi, akik több éve követjük a pályafutásodat tudjuk,
hogy a székelységért és a magyarságért harcolsz, de szerinted a székelyek
mennyire becsülték meg azt a munkát, amit értük tettél? Tehát igaz a mondás, hogy ,,Senki sem lehet próféta a
maga hazájában,,?
Ez elég
kettős dolog. A szabadságharc kockázattal is jár, amint a másodfokú ítéletem is
mutatja. Szeretném azt hinni, hogy az embereket elsősorban a kockázattól való
félelem, és nem a rosszindulat vezérli, amikor megbecsülésről, illetve meg nem
becsülésről van szó.
Mikor ébredt benned az az érzés, hogy a székelység önrendelkezéséért
lehetőségeidhez mérten oda állj és tegyél?
Hát ha
nagyon őszinte akarok lenni, akkor gyerekkortól. Már az óvodában állandóan csak
a bunyó ment a felsőbbrendű román csoportosokkal. Mi kellett az ő nyelvüket
tanuljuk, ők nem a miénket. Ez folytatódott a kisiskolában is, a szeredai
Petőfiben, amíg vegyes osztályok voltak, addig minden szünetben bunyó volt, és
minden óra azzal kezdődött, hogy a románok bejöttek, megmutogatták, hogy kik
bunyóztak, és a székely tanítónéni jól megkörmösölt a szemük láttára.
Amint
elmentek a Gogába, ez alábbhagyott, és nem is volt annyira gond a líceumi évek
alatt, viszont az egyetemen, Kolozsváron, a kőkemény Funar korszakban, amikor
esténként, egy-egy focimeccs alkalmával lejöttek a Monostorból a mócok,
öt-tízezren, és végigvonultak a belvároson, üvöltötték, hogy kifele a
magyarokkal az országból, megálltak a Brassai gimnázium előtt, és fütyülték,
köpködték, na, olyankor nehéz volt nem nacionalistának lenni.
Szerintem
ez az érzés belénk van oltva születéstől, és úgy hívják, túlélési ösztön, a
kérdés csak az, hogy ki mennyire hívja elő önmagában.
Az eddigi lépéseid közül melyikre vagy a legbüszkébb és van e olyan
most amire azt mondanád, hogy ezt inkább nem kellett volna meglépnem?
Számos
buktató van a szabadságharcban, de egy dolog a legrosszabb. Ha valamit
helyesnek láttál, megtehettél volna, és nem tetted meg. Azt egész életedben
sajnálni fogod.
Éppen ezért
én semmire nem tudom azt mondani, hogy nem kellett volna, vagy nem így kellett
volna. Amire viszont a legbüszkébb vagyok, mert, noha nem a legismertebb
cselekményeim, de a legnagyobb hatással voltak
a székely önrendelkezési mozgalomra, az egyrészt a Székely Köztársaság
kikiáltása, másrészt a tavalyi “Visszhang – Székely Függetlenségi Menet és a
falurombolások elleni megatüntetésre való megemlékezés” szervezésében való
részvétel
.
Hogyan
gondolod, mennyi időben telhet még a székely önrendelkezés elérése?
Hát ezt nem
tudom megmondani, minden attól függ, hogy a székely és magyar emberek, a hétköznapok
százezrei, milliói hogyan nyilvánulnak meg ebben a kérdésben. A székely önrendelkezés
eszméje át kell törje legelőször az általa megszólított közösség bizalmatlanságának
falát. Ehhez képest a feladat többi része, a megszállókkal való emberi jogi és
civil mozgalmi szembeszállás, az önrendelkezés lepapírozása, ahogy azt a
katalánok tették, és a jogi hercehurca, a büntetések, megtorló intézkedések, ami
azután esetleg jön, tréfásan, de semmiségnek tűnik.
Szerinted mennyire fontos a székely nemzettudat
felvállalása és terjesztése és vannak e olyan
szervezetek pártok akik ezt próbálják megakadályozni.?
Mi az,
hogy. Ilyen logikátlanságot, hadd nem mondjam, rosszindulatúságot nem látott a
világ, hogy a magát Székely Nemzeti Tanácsnak valló, politikai érdekképviseleti
tömörülés azt kommunikálja a közösségnek, hogy ők nem székelyek, hanem
magyarok, mikor arra kerül sor, hogy mindenki vallja meg hivatalos
önazonosságát, tudván tudva, mert nem lehet azt állítani, hogy nem tudnak
erről, hogy ezzel a gesztussal a hivatalos népi léthez való lehetőségüktől, és
így a Gazdasági, Kulturális és Politikai Jogok Nemzetközi Egyezségokmányában
leszögezett népek önrendelkezési jogától fosztják meg a közösséget. A többi
politikai intézmény kommunikációja is teljesen negatív ebben a kérdésben,
csakhogy a Székely Nemzeti Tanács az eredeti elképzelés szerint a székelység
közképviseleti szerve. Ebből a célból lett létrehozva. Ki látott bármilyen
népnél olyan közképviseleti szervet, amely annak a népnek a nemlétét
hangoztatja, csupán jogokért kuncsorgó, megtűrt, utálatos, például a nemi
kisebbségekkel azonos szinten kezelt kisebbséggé degradálva azt? Ez az
öngyilkos, önfelszámoló érdekképviselet egyébként teljesen hiteles képet nyújt
a székelység önmagáról alkotott felfogásáról is. Ha nagyon durva akarnék lenni,
azt mondanám, haldoklik a székely, és ennek tükre a közéletük is. Alig
pislákolt benne az élet, amíg a Székelyek Világszövetsége nyíltan fel nem
vállalta az önrendelkezést. Így, ezzel a felállással látok még némi reményt,
hogy kissé haza is beszéljek.
Van e számodra
olyan szimpatikus erdélyi magyar vagy székely politikus akire azt tudod
mondani, hogy az ő útját érdemes követnie a székelységnek. És ki ő?
Van néhány
szimpatikus közéleti szereplő van az erdélyi magyar és székely közéletben,
akikben van élniakarás, és akik már eddig is okoztak fejtörést is, meglepetést
is a megszállóknak. Ilyen Ráduly Róbert Kálmán csíkszeredai polgármester, az
örökmozgó Veress Dávid csíkszeredai RMDSz elnök, de ilyen Csibi Atilla
erdőszentgyörgyi polgármester is, vagy Antal Árpád, a sepsiszentgyörgyi
polgármester, és itt muszáj megemlíteni azt a csíkmadarasi polgármestert is,
aki a magyar zászló kitűzésének jogáért lépett porondra (Bíró László).
Maradandót tett le az asztalra Tőkés László. Valamint a hivatásosok közül itt
említeném még Tőke Ervint, vagy Fancsali Ernőt, a nagyváradi EMI-t, esetleg
Kulcsár Terza Józsefet és körét, és mindenkit, akik szintén vállaltak
valamilyen szintű konfliktust a nézeteikért. Egyébként a civileket és a
jogvédőket tudnám kiemelni, a marosvásárhelyi CEMO-t vagy Menyhárt Gabriellát
Nagyváradról, azt az Izát, aki kiharcolta a Kolozsvár feliratot, Borsos Gézát
és körét Csomafalváról, Tóth Feri barátomat Szovátáról a Wass Albert szobrával,
a HVIM-et, az udvarhelyi kauflandos lányt, Csíkpálfalva önkormányzatát a
rovásírásos táblájukkal, a huszárokat a Székely Hadosztály emlékhelyükkel, a
Sepsi BC-t és a székely légiós szurkolókat, a Csíki sört, a és az összes többi civilt,
akik valamit tettek, legyen az akár csak egy beszólás a multiban kiszolgáló
román fehérnépnek, hogy beszéljen magyarul. Az mind követendő példa. Ami nem
követendő, az a semmittevés, a naplopás és az árnyékból való kritizálás a
Facebookon.
A Csibi Barna név a székelység körében szerinted
mennyire megosztó név?
Hát, ha
figyelembe vesszük, hogy a másodfokú ítéletem, a felfüggesztett börtönbüntetés
azért, mert köztéri akciókon hívtam fel a figyelmet például arra, hogy a
románok hőse, Avram Iancu tulajdonképpen egy tömeggyilkos volt, vagy hogy a
románok költője, Eminescu írásokat közölt a magyargyűlöletéről, vagy csak simán
kiírtam a Facebookra, hogy “Székelyföld nem Románia”, nem érte el egyetlen magyar, erdélyi magyar vagy
székely közéleti média ingerküszöbét sem, és túlzottan sokan magánszemélyek sem
kérdezték meg azóta sem, hogy akkor mi is van, elmondható, hogy nem megosztó
vagyok, mert gyakorlatilag mindenki, egyhangúlag utál, és helyesnek gondolja az
ítéletet, azt gondolják, megérdemelte, jól le lett ültetve, ne ugráljon,
tanulja meg, hol a helye. Ez felettébb szomorú, de attól még tény.
A románságnál szerintem ritka aki nem ismeri a Csibi
Barna nevet köszönhető ez Vadim Tudornak aki elég sokat emlegetett téged. Igaz
lehet az a mondás, hogy Csibi Barna a románok rémálma?
Hát az
kétségtelen, hogy fiatalon, mikor az ember annyira nem gondolja meg, vagy nincs
is, amit veszítsen, elég jól menedzseltem magam, és sikerült belopnom magam sok
oláh szívébe. Amin csodálkozok, az az, hogy a másodfokú ítéletemet a román
sajtó, de még a nevezetes Dan Tanasa sem nagyon lobogtatja, biztos, ők is
szégyellik.
Mi volna számodra a legfontosabb
üzenet, amit a székelységnek át szeretnél adni?
Én titkon
azt gondolom, hogy a székelység a világ ősnépe, erre utal például a 7000 éves
lelet tatárlaki korong, székely rovásjelekkel. De ha ez nem is igaz, még mindig
jobb, ha úgy viselkedünk, mintha mi volnánk az ősnép, és nem vagyunk, mintha
mégis azok volnánk, és ahhoz képest úgy viselkedünk, mint valami múltnélküli ütődöttek,
szégyelljük, megtagadjuk önmagunkat. Vissza kell nyúlni a legbelső székely
öntudatunkhoz. Ugyanakkor képeznünk is kell magunkat, nyitott szemmel és füllel
járni. Az iskolai képzés ugyan nem nagyon kedvező ehhez, de alternatív képzési
lehetőségek most már vannak, például a Veress Dávid által szervezett péntek
délutánonkénti előadássorozat Csíkszeredában alternatív, elhallgatott, vagy
éppen üldözött tudós személyiségekkel, vagy a Magyarok Világszövetségének
magyarságtudományi kiadványai. Meg az internet és az elhallgatott, alternatív irodalom,
például Tormay Cécile, Grandpierre Atilla vagy Marsalkó Lajos, valamint a
rováskutatás.
Amellett az
autodidakta jogi képzés is alapvető. Tudnunk kell azt, hogy melyik jogszabály
ad lehetőséget, hogy tüntessünk, melyik, hogy magyarul beszéljünk, melyik, hogy
magyar nyelvű kiszolgálást követeljünk, melyik írja elő az önrendelkezést,
melyik a zászlóhasználatot, a helységnévtáblákat, saját hivatalos nevünket, mit
hogy és hol támadhatunk meg, melyik bíróságon, hogy írunk petíciót, hogy
kezdeményezünk aláírásgyűjtést, népszavazást, vagy akár törvényt stb. Mikor
pedig úgy érezzük, akkor biza bele kell vetni magunkat a mély vízbe, élesben
kipróbálni, hogy mit is tudunk. Ez az út, amelynek a végén ott az
önrendelkezés.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Köszönjük az üzenetét. A megjegyzését átvizsgálás után tesszük közzé.